امام باقر (ع): کسی که غیر امین را امین و معتمد شمارد، حجّتی بر خدا ندارد. امام علی (ع): به عهد و پیمان کسی که دین ندارد اعتماد نکن. امام علی (ع): هرکه نیکی کند، سزاوار ریاست است. امام علی (ع): حُسن تدبیر و پرهیز از حیف و میل، از حُسن سیاست است. امام علی (ع): هرگاه قُدرت (توان) کم شود، توسّل به عذر و بهانه ها زیاد شود.

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۲۲
عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی شهر مقدس قم

رسیدگی به مشکلات جمکران

رسیدگی به مشکلات جمکران در اولویت قرار گیرد.

منطقه جمکران از مشکلات و محرومیت های متعدد و به هم تنیده ای رنج می برد که شایسته است رسیدگی به آنها در اولویت مدیران شهری قم قرار گیرد.

چرا که هرگونه تاخیر در این امر مشکلات اجتماعی و فرهنگی متعدد در آینده برای شهر قم  ایجاد خواهد کرد. پس از بازدید از منطقه مسکونی جمکران در نشستی که با معتمدان جمکران داشتم ضمن شنیدن مشکلات مردم و بررسی مشکلات و محرومیت های فراوان این منطقه از جمله معابر باریک، نبود پارک و فضای سبز و اماکن فرهنگی و آموزشی و… که همه ی این ها نشانگر عدم توجه به منطقه ای است که بیش از پانزده سال به شهر قم الحاق گردیده است. عدم توجه به این منطقه از سال ۷۶ تا کنون موجب بلاتکلیفی مردم از بابت این که جمکران شهر است یا روستا گردیده است. مردم جمکران مردمی انقلابی هستند که از سال ۴۲ تا دوران دفاع مقدس و پس از آن شهدایی را تقدیم انقلاب نمودند. حق این است که برای حل مشکلات این منطقه نهایت تلاش خود را به کار گیریم. وضعیت بافت مسکونی اطراف مسجد مقدس جمکران به هیچ وجه زیبنده و در شان شهر مقدس قم نیست. ما در ایام نیمه شعبان شاهد ترافیک سنگین این منطقه هستیم حال آنکه مردم در روزهای عادی هم با مشکل رفت و آمد در خیابان ها مواجه هستند.

با توجه به شرایط اقدامات جدی عمرانی در این بخش ضروری است. اقدامات شهرداری از جمله ایجاد قضای سبز، پارک و امکانات تفریحی در درب پنچ مسجد مقدس جمکران شایسته تقدیر است اما ایجاد این امکانات، بیشتر برای ارائه خدمات به زائران بوده است و آن را نباید به حساب مردم جمکران گذاشت. در بازدیدی که داشتم هیچ فضای سبز و پارک و ایستگاه اتوبوس و تاکسی در این منطقه مشاهده نشد. کلید حل مشکلات جمکران ، تعریض معابر بر اساس طرح تفصیلی و بازگشایی خیابان هایی که برای این محدوده پیش بینی شده است می باشد که موجب ایجاد امکانات خدماتی و رفاهی بیشتری در این منطقه با سرمایه گذاری خود اهالی و دیگر سرمایه گذاران و رونق اقتصادی و اشتغال زایی و افزایش مدت ماندگاری زائران خواهد شد که قطعا به نفع مردم شهرقم خواهد بود.

همراهی مردم شرط اجرای سریع تر پروژه های شهری:

یکی از اولویت های اصلی شورای ششم توجه جدی به مناطق  محروم شهر و توزیع عادلانه ی امکانات و اعتبارات است. در این دوره سعی خواهیم کرد با نظارت و پیگیری مستمر مشکلات مردم جمکران را به حداقل برسانیم تا این عزیزان طعم داشتن زیر ساخت های شهری و دریافت خدماتی که حق مسلم آنهاست را بچشند. همراهی مردم در اجرای پروژه های شهری نقش موثری در افتتاح سریع تر پروژه ها خواهد داشت لذا از مردم این منطقه تقاضا دارم شهرداری و مجموعه ی مدیریت شهری را با همکاری خود در اجرای پروژه ها در منطقه جمکران یاری دهند.

لزوم توجه میراث فرهنگی به قلعه ی تاریخی جمکران:

قلعه گردی واقع در محله ستارخان جمکران تبدیل به محل زباله شده است. همچنین به علت عدم ترمیم و بازسازی ،قلعه تاریخی در حال تخریب است. انتظار می رود اداره کل میراث فرهنگی قم نسبت به ساماندهی این قلعه و جلوگیری از تخریب آن اقدامات لازم را انجام دهد و این ظرفیت بالقوه را بالفعل در بیاورد و به محلی برای ارائه خدمات فرهنگی و تاریخی جهت استفاده ی اهالی جمکران و زائران تبدیل نماید.

وجود تیرهای برق قدیمی در وسط شوارع از محله ی پنجم امامزاده و کمبود روشنایی معابر یکی دیگر از مشکلات این منطقه است که انتظار می رود شرکت برق نسبت به جا به جایی تیر های برق و تامین روشنایی بیشتر اقدامات لازم را انجام دهد.

تخریب سر درب آب انبار تاریخی جمکران موجب تاسف است. از اداره کل اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی آب انبار ها تقاضا دارم نسبت به تعیین تکلیف این آب انبار اقدام نماید.